Kisah Tentang Lobak Merah, Telur Dan Kopi



Panaskan 3 buah kuali berisi air diatas api. Pada kuali yang pertama masukkan beberapa batang lobak merah, pada kuali yang kedua masukkan beberapa biji telur dan yang pada yang ketiga masukkan beberapa biji kopi yang sudah dihaluskan menjadi serbuk kopi. Panaskan ketiga-tiga kuali tersebut selama 15 minit. Selepas itu keluarkan isi dari ketiga-tiga kuali tersebut. Lobak merah yang sebelumnya keras sekarang sudah menjadi lembut. Telur yang sebelumnya cair dibahagian dalamnya, sekarang menjadi keras dan serbuk kopi telah menghilang tetapi air panas telah berubah warnanya dan mempunyai bau kopi yang sangat harum.
Nah, sekarang fikirkan tentang pekerjaan anda sekarang. Pekerjaan itu tidak selamanya mudah. Pekerjaan itu tidak selalunya selesa. Bahkan kadang-kadang pekerjaan menjadi sangat susah. Keadaan tidak berubah seperti yang kita inginkan. Orang-orang tidak memperlakukan kita seperti yang kita harapkan. Kita bekerja sangat keras, tetapi tidak mendapat hasil yang memuaskan? Apa yang terjadi pada saat kita menghadapi kesulitan?
Sekarang fikirkan tentang ketiga-tiga kuali tadi. Air yang mendidih didalam kuali tadi bagaikan masalah di pekerjaan kita. Kita dapat menjadi seperti lobak merah, kita maju dengan kuat dan tegas tetapi kita keluar dengan lemah dan lesu. Kita menjadi sangat lelah, kita kehilangan harapan dan kita menyerah. Hilanglah semangat jati kita. Jangan jadi lobak merah!
Kita boleh menjadi seperti telur. Kita memulai dengan hati yang tulus dan sensitif. Kita berakhir dengan sangat sombong dan ego. Kita membenci diri orang lain dan kita membenci diri kita sendiri. Tidak ada lagi semangat pada diri kita. Jangan jadi telur!
Kita dapat menjadi biji kopi. Air tidak mengubah serbuk kopi tetapi serbuk kopi yang mengubah air. Air yang berubah kerana adanya serbuk kopi. Lihatlah, Ciumlah, Minumlah. Semakin panas airnya, semakin sedap rasanya. Bila dapat menjadi biji kopi, kita membuat sesuatu yang baik dari halangan yang kita hadapi. Kita belajar perkara baru. Kita mempunyai pengetahuan baru, ilmu yang baru dan skill yang baru. Kita membesar bersama pengalaman dan kita membuat dunia disekeliling kkita menjadi lebih baik. Untuk berhasil, kita harus…. Dan cuba lagi. Kita harus percaya pada apa yang kita kerjakan. Kita tidak boleh menyerah, kita harus sabar kita harus tetap dan terus bersemangat. Masalah dan kesulitan member kesempatan kepada kita untuk menjadi lebih kuat…..lebih baik…..dan lebih bersemangat.
Jadi , kita akan menjadi apa setelah membaca cerita ini? Menjadi seperti lobak merah? Atau telur? Ataupun kopi? Jadilah seperti kopi.
Dimasa awal tahun begini banyak promosi yang ditawarkan oleh pihak syarikat, ada yang menawarkan kenaikan pangkat yang lebih baik, ada yang menawarkan perpindahan tempat kerja dan ada juga yang berhenti kerja dan berpindah ketempat yang lebih mahal bayaran gajinya. Walau apapun gaji yang mahal bermakna anda kan dibebani tugas yang lebih mencabar dan hebat. Bertawakkallah,  berdoa dan berusaha, nescaya anda semua akan menemui jalan yang mudah. Anggaplah ini semua adalah satu “paradigm shift” dalam hidup anda yang perlu untuk anda berhijrah. Semoga sedikit coretan membuatkan anda dan diri saya tersedar dari lamunan yang membuat kita sering terbuai oleh nafsu-nafsi  tanpa memikirkan tentang matlamat dan tujuan hidup yang sebenar. Akhir kalam “Selamat Maju Jaya dan moga sentiasa didalam naungan Allah SWT”
Kang Amir

Ulasan

  1. https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/dokter-jantung-beri-tips-makan-gorengsn.html
    https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/pinggul-bisa-melebar-jsuhi-4-kudaoan-ini.html
    https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/ngeri-kamu-akan-dibunuh-jika-pakai-baju.html

    Taipan Indonesia | Taipan Asia | Bandar Taipan | BandarQ Online
    SITUS JUDI KARTU ONLINE EKSKLUSIF UNTUK PARA BOS-BOS
    Kami tantang para bos semua yang suka bermain kartu
    dengan kemungkinan menang sangat besar.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    Cukup Dengan 1 user ID sudah bisa bermain 7 Games.
    • AduQ
    • BandarQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • FaceBook : @TaipanQQinfo
    • WA :+62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    Come & Join Us!!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Detik Pemergianmu

Selamat Menghayati Ramadhan Al-Mubarak